الاثنين، يناير 10، 2011

فراخ بالحمص والزنجبيل والكارى

أصدقائى وحبايبى
وحشتونى جداً جداً جداً
يارب تكونوا بخير وصحه
وكل سنه وأنتوا طيبين
أتاخرت عليكوا كتير
ياريت تسامحونى
وصفتى انهارده جميله ولذيذه
وسهله جدا على ست البيت
أنتوا عارفين أن الفراخ طرق اعدادها كتير
وممكن نفنن فيها براحتنا
وعلى رأى المثل
ليث يطلع كويس
ههههههههه
لكن أحنا ديما ستات البيوت بنحب
نبتكر حاجات جديده
علشان نسعد بيها أزواجنا وأطفالنا
معايا النهارده
فراخ بالحمص والزنجبيل والكارى
يارب تعجبكوا
وتكون سهله عليكوا


المقادير
نص كيلو صدور فراخ مقطعة مربعات
 4 طماطم مقطعة ملعقة صلصة طماطم بصلة مقطعة قطع صغيرة نصف كوب زيت 4 فصوص ثوم مبشورة فلفل و ملح و بهارات كاري زنجبيل
وزعتركوب زباديكوب حمص مسلوق نصف كوب ماء 

الطريقه
 نضع البصل في المقلاه فى كمية من الزيت
إلى أن يصبح لونها ذهبى 
 ثم نضيف الثوم والطماطم و صلصة الطماطم  نضيف الفراخ مع البهارات و الملح
و الفلفل و الزنجبيل والكاري والزعتر ثم نضيف بعدها قليل من الماء
حتى ينضج صدور الفراخوبعدها نضيف الزبادي و الحمص
و نتركه ليستوي لمدة 5 دقائق
ثم نقدمه مع الأرز الأبيض

وبالهنا والشفاااااا

اعتقد أن دى طريقه بسيطه وسريعه التحضير
يارب تعجبكم
وأحب افكركم بمكتبه الفيديو
ح تلاقوا فيها أجمل الوصفات
من أشهر الشيفات

اقعدوا بالعافيه

أنشر الموضوع فى المفضلات الاجتماعية من هنا



Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Facebook Twitter

10 التعليقات:

خواطري مع الحياة يقول...

مساء الرقة على اجمل وارق مرمورتي
اخبارك ياقمر
كل هذه غيبة
الف الحمدلله على السلامة ياجميل
وحشتييييييييييييييييييييييني
اووووووووووووووووووووووووي
قلت احجز اول تعليق اروح اقراءة وارجع لك ياقمر
الان برجع مابتاخر
يلا احسبي الوق.

خواطري مع الحياة يقول...

وكمان تاني تعليق ايه الكرم هذا كله
شوفي ماتاخرت بسرعة رجعت
انا اقدر على بعدك
ههههههههههههههه
روعة الوصفة سهلة جددددددددا
تسلم ايدك ياقمر
مره تانيه لاتغيبي عننا كل هذا الوقت
عشان بتوحشيني جدا
تقبل مروري
سلامي لاجمل ارق مرورتي.

الحــب الجميـــل يقول...

ايوة كداااااااا يا مرمورتى

الريحه فاحت فى المدونات وانتشرررت
ههههههههههه

والصراحه جيت على الريحه
سهله الوصفه يا ست الستات
تسلم ايديك يا حبى

وحشانى

mrmr يقول...

رشا حبيبه قلبى
وحشتينى مووووووت يا قمر
معلش سامحينى
وحشتونى جدا قلت اجى اشقر عليكوا
طول عمرك سباقه بالخير يا قمر
ربنا يخليكى ليا ومش يحرمنى منك يا قمر ومن طلتك عليا
وباذن الله معاكوا ومتابعه ومش ح اتاخر عليكوا ابدا باذنك يارب
قبلات واحضان لشوقى اليكى

mrmr يقول...

ايمى صحبتى وحبيبه قلبى
وحشتينى جدا جدا
انا سعيده ان الريحه وصلت من الصعيد لغايه اسكندريه ده دليل على نجاح الوصفه
بالمناسبه الوصفه جميله ولذيذه وسهله
ياريت تجربيها ح تعجبك قوى يا قمر
احضان وفعصات وقبلات علشان انتى وحشانى قوى
ربنا يسعدك يا غاليتى يا اجمل صديقه

شمس النهار يقول...

دي وصفة سهلة دي وصفة هايلة

ان شاء الله ان شاء الله هجربها فيهم بكره

:)))

mrmr يقول...

سمش الشموسه
الوصفه فعلا سهله وجميله
جربيها مش تترددى ولا تندمى
وابقى ادعيلى
تحياتى لشخصك

أ.كريمة سندي يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
mrmr يقول...

أ / كريمه او السلطانه
حمد الله بالسلامه
وشكرا لمرورك العطر
ومنتظرين عودتك الدائمه
نورتى ركنى المفضل

جوليا العرب يقول...

تسلم إيدك حبيبتي
فينك مرمر من زمان مش بشوف تعليقاتك الجميلة في مدونتي

template by Osama hosny 2009