الثلاثاء، أغسطس 10، 2010

وصفه لبنانيه اكيد ح تعجبكم


كل سنه وانت طيبين اصدقائى المدونين والمدونات وده بمناسبه حلول شهر رمضان المبارك ربنا يعيده على الشعب الاسلامى بخير وسعاده
ويصلح حالنا اجمعين
طوال شهر رمضان ح اقدملكم وصفه جديده وشهيه وكمان مش حأنسى الحلويات والعصاير علشان تفتح نفسكوا على الاكل
لانى أومن بالمثل القائل :
(( أقرب طريق الى قلب جوزك معدته ))
وانهارده معايا وصفه لبنانيه الاصل اكيد ح تعجبكم باذن الله وصفتى هى:

داوود باشا مع الارز
متطلبات التحضير
كيلوغرام لحم بقر مفروم +  ٦ بصل مقشّر ومفروم فرماً ناعماً  يُمزج اللحم ، القرفة ، الفلفل الحلو، الملح ونصف كمية البصل في خلاط كهربائي للحصول على مزيج متماسك  
+  ملعقة كبيرة معجون الطماطم +  ١⁄٢ كوب زيت نباتي
+ ١ ملعقة صغيره ملح +  ١⁄٢ ملعقة صغيره قرفة ناعمة
+ ١⁄٢ ملعقة صغيره بهارات مشكلة
طريقه التنفيذ
 تُبلل اليدان بالماء ويُقسّم مزيج اللحم إلى كرات صغيرة
ثم  تُقلى كرات اللحم في الزيت الساخن حتى تنضج جيداً، ثم تُرفع عن النار وتُصفّى من الزيت.
 تُقلى الكمية المتبقية من البصل في المقلاة نفسها حتى تصبح طرية
 ثم توضع في قِدر مع كرات اللحم المقلية
ويضاف معجون الطماطم و4 أكواب من الماء
 وتُترك القِدر على نار متوسطة
عندما يبدأ المزيج بالغليان، تُخفف النار ويُترك المزيج لحوالى 30 دقيقة،
بعد تغطية القِدر.
 يُقدّم ساخن مع الأرز

وبالهناااااااااااا

أنشر الموضوع فى المفضلات الاجتماعية من هنا



Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Facebook Twitter

6 التعليقات:

أتنين حبيبين يقول...

دى تعجب الباشا جوعتينى كده ينفع طب اعمل ايه

عاااااااااااااا
عاوزه من دا

ماشاء الله عليكى بتختارى وجبات لذيذه وطعمها يجنن اكيد

اموووووووووووواه

mrmr يقول...

توتا
يا حبيبه قلبى
انتى جعانه ؟
اتفضلى يا عمرى
مش اقدر ابخل عليكى يا قمر
بالهنااا والشفاااااء
ويارب ما تغيبى تانى يا حبى
ربنا يسعدك ويفرح قلبك وكل سنه وانتى طيبه
وانتظرينى ديما طول شهر رمضان بمقترحات جديده

اموووووووووووووواه

الحب الجميل يقول...

جميله الاكله دى
هبقه اجربهااااااااا

mrmr يقول...

حبى الجميل
يا مراحب يا مراحب
ركن المرأه نور بوجودك
انا فى قمه سعادتى بتواجدك معايا وان شاء الله ح تلاقى وصفات واكلات تعجبك قوى
وطول شهر رمضان باذنك يارب ح اقدم مقترحات للافطار مع العصير والحلويات
ابقى تابعينى اكيد ح تستفادى قوى

مرسى يا حبى على زيارتك
وربنا يسعدك

السُـلطانة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

كل عام وأنت وأمة محمد بخير أختي في الله ..

والآن في رمضان ما أحلى وألذ الوصفات الرمضانية .. سلمت الأنامل وبارك الله فيك

mrmr يقول...

عزيزتى السلطانه

مرحبا بيكى فى ركنى الصغير

كل سنه وانت طيبه

رمضان كريم

template by Osama hosny 2009