الأربعاء، أكتوبر 27، 2010

محشى ورق عنب

المحاشى من الوجبات المحببه لدى كثيرين
وانا من ضمن الكثيرين بموووووت فيه
علشان كده بنحب
ديما نشكل فى انواع المحاشى
كرنب - فلفل - كوسه  - ورق عنب - بذنجان
انهارده باقدم محشى ورق عنب على الطريقه اليونانيه
يارب تعجبكم

نجهز المقادير اللى ح نحتاجها
3 ملاعق طعام من زيت الزيتون
1 حبة بصل مفرومة فرماً ناعماً
300 جرام  من لحم الغنم المفروم
1 فص من الثوم٬ مسحوق
ربع  ملعقة صغيرة من الفلفل الأسود المطحون
1 مكعب من مرقة الدجاج
¾ كوب أو 150 جرام  من الأرز المصري
 2 ملاعق طعام من الشبث الطازج٬ المفروم فرماً ناعماً
¼ كوب من البقدونس الطازج٬ المفروم فرماً ناعماً
1 ملعقة صغيرة من النعناع الطازج٬ المفروم فرماً ناعماً
3 ملاعق طعام من الصنوبر٬ المحمص
¼ كوب من الماء
50 قطعة من ورق العنب
1 مكعب من مرقة الدجاج  مذوّب في كوبين من الماء
لتحضير المحشى
يُسخّن الزيت في مقلاة ويقلى البصل على نار متوسّطة الحرارة
لمده  بين 3 و4 دقائق
حتّى يذبل. يُضاف اللحم مع الثوم والفلفل، ويُطهى المزيج حتّى يتغيّر لون اللحم
ويختفي اللون الزهري.
يُضاف مكعّب مرقة الدجاج ماجي مع الأرز، الشبث،
البقدونس، النعناع، الصنوبر والماء. يُحرّك المزيج ويقلب على النار لمدّة
 دقيقتين أو 3 دقائق حتّى يمتصّ الأرز الماء. يُترك جانباً حتى يبرد.
لحشو ورقة العنب
 توضع على مكان مسطّح مع الجانب غير الأملس والعنق باتّجاه
الأعلى. توضع ملعقة صغيرة من الحشوة على الجزء الأسفل، يُطوى الطرفان الخارجيان باتّجاه الوسط وتُلفّ الورقة بشكل إصبع.
تُصفّ طبقتان من ورق العنب غير
المحشو في قعر قدر، ثم توضع الأوراق المحشوّة مع تغيير الاتّجاه في كلّ طبقة.
يُضاف مكعّب مرقة الدجاج ماجي المذوّب، حتّى تصل المرقة
تحت الطبقة العليا من ورق العنب مباشرة.
 يُضغط ورق العنب بصحن ويُغلى المزيج ثم تُخفّف الحرارة.
تُغطى القدر وتُترك على نار هادئة لمدّة تتراوح بين 40 و45 دقيقة
حتّى تنضج الأوراق مع الأرز.
يُقدّم ساخناً مع المرقة
 ويُزيّن بشرائح الليمون الحامض
وبالهنااااااااا

اتمنى الطريقه تكون نالت اعجابكم
والان الى مكتبه الفيديو
لمشاهده احلى الوصفات من اشهر الشيفات

أنشر الموضوع فى المفضلات الاجتماعية من هنا



Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Facebook Twitter

8 التعليقات:

أتنين حبيبين يقول...

احم احم

وحشششششتينى ووحشتنى اكلاتك
وجوعتينى وحاجات كتير
ربنا يسترها معاكى ويحافظ عليكى
توتا

الحب الجميل يقول...

وراياااااا ورااااايا يا محشى الهنا
هههههههههههههههههه
صدقينى مش عايزة اوصفلك مدى حبى لية من كتر عمايلة
هههههههههههههه
طبعا انتى فاهمة
بس تسلم ايدك برضووووووو

Dr/ walaa salah يقول...

الله يا مرمر انا بموت في ورق العنب


تسلم ايدك يا حبيبتي

mrmr يقول...

توتا

مستوره يا حيبتى
ادخلى برجلك اليمين
ههههه
وحشانى قوى يا غاليتى
بالهناااااا والشفاء
ربنا يسعد قلبك ويكمل شفاء ماما على خير

mrmr يقول...

حبى الجميل
خلاص يا قمر وصل حبك الشديد للمحشى
فهمه طبعا يا قمر
قبلاتى

mrmr يقول...

د / ولاء
بعد الشر عليكى يا دكتور
احنا نجيب المحشى كل يوم لغايه باب البيت بالهناااااااااا
تحياتى وقبلاتى

السُـلطانة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

أجمل حاجة في المحشى وبالذات ورق العنب إننا ناكل صوابعنا وراه من كتر طعمته وحلاوته .. دايما تخلينا نشتهي نعمل طبخات متعبة بس جميلة

تسلم إيديك يا مرمر

mrmr يقول...

عزيزتى السلطانه

المثل بيقول (( الغاوى ينقط بطقيته ))
واحنا يا ستات غاوين تعب القلب
وماله يا حبى لما نقف فى المطبخ بالساعات علشان حبايبنا وكمان علشان خاطر الذوق والطعم الجميل

بالهناااااا

ربنا يسعدك ويفرح قلبك

template by Osama hosny 2009