الاثنين، مايو 17، 2010

لعشاق الشيكولاته


لعشاق الشيكولاته ذى كده بموووووووووت فيها
هى والايس كريم
عندي ليكم طريقة عمل حلوى طعمها مممممممم لذيذه وهي
المفضلة عندي ... سهلة جدا ... أنا عن نفسي بعملها
أي وقت لأنها بسيطة وسهلة .بس متكلوش منها كتير
علشان متتخنوش ذيى
ههههههههه


المقادير
 ملعقتين كبيرة بودرة كاكاو خام غامق
2 ملعقة كبيرة زبدة
4 ملاعق كبيرة حليب
بسكويت مكسر قطع متوسطة حسب كمية الشوكولاتة الناتجة
 ورق قصدير 30 × 30 سم
 ملعقتين سكر
 فراولة للتزيين


الطريقة
 نضع الزبدة  في صحن جاف ونرفعه على النار لمدة 3 ثوان
ضعي بودرة الكاكاو على الزبدة  واخلطيهم بملعقة
 ضعي السكر وقلبيه مع الخليط السابق حتى يختفي السكر
 ثم ضعي الحليب
 استمري في تحريكه لغايه ما يبقى ثقيل
 أطفئي النار عندما يصبح الخليط ثقيل .
 ضعي كمية مناسبة من البسكويت المجروش (المكسر)  على خليط الشوكولاتة
السابق حتى يتشرب الشوكولاتة .
 ضعي خليط البسكويت بالشوكولاتة في ورق القصدير
 ولفيه كويس وخلى الخليط داخل القصدير على شكل اسطواني
بعد كده ضعيه في الفريزر لمدة ساعة  ونص على الأقل 
 قطعي اسطوانة الحلوى شرائح
 ضعي الشرائح في صحن للتقديم ثم ضعي على كل شريحة فراولة
 أو نصف فراولة ذى ما تحبى
انا حظرتكم بقى من الاكل الكتير علشان رشاقتكم
ابقى جربيها

أنشر الموضوع فى المفضلات الاجتماعية من هنا



Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Facebook Twitter

1 التعليقات:

Kariman Al Essawy يقول...

طريقة رائعة، أنا من عشاق الشوكولاتة خاصة مع الفراولة، شكرا لكِ على الوصفة الجميلة.
هل السكر المستخدم بودرة أم عادي؟

template by Osama hosny 2009